
 

 

 

 

 

 

 

The BBC Persian Service 1941-1979 

By: Dr. Massoumeh Torfeh 

Originator: Professor Annabelle Sreberny 

 

 

 

 

 

 

“Since 1932, the BBC has carried the British values of impartiality, 
integrity, quality and creativity across the world. The BBC’s Global News 
Division, through the World Service’s 43 language services, funded by an 
ongoing investment by the Foreign Office; BBC World television, funded 
by commercial revenue; and the international-facing online sites, 
together reach over 180 million people every week with a dynamic tri-
media offer.” (From BBC’s web site.) 

 

 



Abstract 

The Persian Service of the BBC WS broadcasts to Iran and also to 
Afghanistan and Tajikistan where the majority of population speak 
Persian – referred to as Farsi in Iran, Dari in Afghanistan and Tajiki in 
Tajikistan.  The Iranian Diaspora also received the Persian broadcasts in 
Short Wave and at times Medium Wave in a variety of European and 
Middle Eastern countries.  Its web page – which began in 1996 – is one of 
the most visited in Farsi language. However, it was blocked in Iran in 
January 2006. The BBC’s own web page describes the role of language 
services as follows:1 

“The Empire Service first broadcast on short wave radio in 1932. 
Its aim was to develop international communications to Britain’s 
overseas territories. In the run up to World War II, the Foreign 
Office began funding BBC language services to counter the 
growing international propaganda of the Axis powers. From its 
start, the Service’s editorial independence from the British 
government was safeguarded, as it was seen as the cornerstone of 
the service’s credibility and therefore of its impact. After emerging 
as the leading global broadcaster during the war, BBC World 
Service was incorporated into the BBC’s Royal Charter in 1946.” 

The Persian Service radio, originally launched during the final years of 
the Second World War, has played a major role in relations between the 
UK and the Persian-speaking world in crucial political conjunctures. 
During the last 66 years – as funded by the Foreign and Commonwealth 
Office – many Iranians have viewed the Persian Service with skepticism 
yet at the same time regarded it as one of the most trusted sources of 
news and information.   

The BBC claims it has kept its independence, strongly guarding its 
credibility and objectivity. The 1946 broadcasting White Paper, drawn up 
by the Labor government under Clement Attlee, set out the relationship 
between government and the BBC, which still exists today. It read: 

"The Government intend that the Corporation should remain 
independent in the preparation of programs for overseas audiences, 
although it should obtain from the government departments 
concerned such information about conditions in those countries and 

                                                 
1 www.bbc.co.uk/worldservice/history/story/2007/02/070123_html_1930s.shtml 



the policy of His Majesty’s government towards them as will 
permit it to plan its programs in the national interest."2 

However, the wording doe not set out a clear dividing line about what the 
BBC can and not say. Research conducted with reference to primary 
sources and interviews with those who have worked in the BBC Persian 
service indicates strong pressure from the Government at crucial political 
conjunctures. 

This paper attempts to look at whether the British Government as the 
provider of funds for the Persian Service has tried to use the broadcasts as 
a tool for political influence. It will in turn ask whether the Persian 
Service has -- as part of the BBC’s editorial whole – managed to keep its 
independence intact in reporting events in a balanced and objective way.   

Since tackling the entire history is outside the boundaries of the present 
paper, selected critical periods are chosen whereby the relations between 
the Foreign Office and the Persian Service became more intense: the 
removal of Reza Shah Pahlavi in 1941; the UK-Iran oil negotiations 
during 1948-53; the period leading up to Islamic Revolution of 1979.  
Since the 30 year rule cannot as yet be applied to do the years 1978 and 
1979, we can only reach close to the year of the Islamic Revolution in 
Iran. 

The research is conducted through three primary sources: interviews with 
those working with the Persian Service, the archives of the Persian 
Service broadcasts, and documents of the Public Records Office. The 
paper has also examined several secondary sources such as books by 
those directly involved either at the British or Persian Governments or in 
the BBC. The researcher has herself worked for the BBC Persian Service 
for over 15 years and some of the accounts are based on primary 
observations.  

This paper will first set the scene as the BBC Persian Service is launched 
in 1941 and then examine the four named stages with reference to the 
central questions as outlined above.  

 

 

                                                 
2 http://www.bbc.co.uk/worldservice/history/story/2007/02/070122_html_40s.shtml 
 



Political Background 

The BBC entered World War II unsure of its role. Britain was in a state of 
total war with every resource focused on winning the battle against the 
Axis powers. BBC archives recounts the story of the first days thus:  
 

“Managers at the fledgling corporation debated whether the BBC 
should report the conflict objectively - or contribute to the war 
effort by broadcasting morale boosting propaganda. By the autumn 
of 1940, Britain was suffering almost nightly bombardment from 
German planes. On 15 October a delayed action bomb hit 
Broadcasting House in London. It landed in the music library at 
2010 GMT and exploded 52 minutes later, killing seven people. 
Listeners to the Nine o'clock news heard the announcer pause, and 
then continue reading.”3 

 
In the summer of 1943 the BBC's two "War Reporting Units" – were set 
up comprising of teams of seven containing a mixture of reporters, 
producers and engineers. The BBC created the title War Correspondent 
for Richard Dimbleby who covered World War II in Europe, Africa and 
the Middle East. In the years that followed war reporting became a 
specialist skill with new technical equipment and training which was 
different in nature to the daily news reporting. Reporting needed to take 
into consideration wartime security and intelligence requirements without 
being propaganda.  
 
The BBC reinvented itself during the Second World War and public 
perception of the institution changed dramatically. It more than doubled 
in size and adopted a new culture and outlook. But the biggest expansion 
came early in 1940 and 1941, ahead of American involvement in the war, 
when the outlook for Britain was bleakest. The Government asked the 
BBC to increase its overseas effort three-fold. A special service for North 
America was introduced, offering entertainment as well as news of the 
British struggle. There were services in every major European language, 
from Scandinavia to the Balkans, plus services for the Soviet Union, 
Persia, India, Japan and many more. The War proved to be a tough test of 
the BBC's independence. At times the Government and the military 
wanted to use the BBC to counter crude propaganda from the Nazis, and 
there was talk in Westminster of taking over the BBC. 
 
 

                                                 
3 http://www.bbc.co.uk/worldservice/history/timeline.shtml 



1. The Persian Service & Reza Shah 
 
The BBC’s Persian Service was one of these specially created language 
services when the British Government suspected the Iranian king, Reza 
Shah Pahlavi, of having sympathies for Nazi Germany.  Reza Shah had in 
1923 in fact come to power with the support of the British Government 
but declaring Iran neutral, he declined cooperation in the wartime.  This 
concerned the British Government that he may in fact be taking a pro-
Hitler position and could potentially block the Allied efforts in the East. 
 
Reading the correspondence between the British Legation in Teheran and 
the Foreign Office, it is clear that the war publicity was not working as 
effectively as might have been expected and many Iranians were also 
listening to Berlin Radio. The head of British Legation in Teheran, Sir 
Reader Bullard, often wrote on the subject.  
 

“The success of German Propaganda in Iran and the failure of the 
British propaganda to make any headway against it have been 
indicated frequently by the Press Attaché in her reports.”4 

 
On 29 December 1939, Sir Reader Bullard had suggested the BBC might 
have programs in Persian. The Foreign Office responds on 8 February 
with a positive note from Lacey Baggallay of the Eastern Department:  
  

“You will remember saying in your telegram of 29 December that 
the Persian Government no longer deprecated the commencement 
of broadcast in Persian from London…We therefore can ascertain 
what provisions BBC had made for this eventuality…I understand 
that Persian has now been moved high up on the list of languages 
waiting attention and the Treasury will begin financial assistance to 
BBC in this matter.”5 

 
The first idea of an Iranian translator for the post can be seen in a memo 
on 2 April 1940 when the Foreign Office asks the Legation in Teheran:  
 

“In the event of decision to broadcast permanently in Persian, it 
may be necessary to engage a second Iranian announcer capable of 
translating English news bulletins. If so please indicate 
approximate salary likely to be accepted.  Hours of work will be 
short.”6 

                                                 
4 (7 February 1741/FO371/E382/211/34) 
5 (FO71/E2/2/34/24570) 
6 (FO371/E1484/24570) 



 
It is a Professor Rushbrook Williams who is consulted by the Foreign 
Office on the arrangements for starting Persian broadcasts from the BBC.  
 
On 13 June 1940 the Foreign Office suggests sending a professional 
journalist to work alongside the Press Attaché in Teheran, Miss Anne 
Lambton. 7 
 
The very first head of the Persian Service is selected by Mr. Stevenson, 
Head of the Eastern Service of the BBC as registered in the memo from 
the Foreign Office to Sir Reader Bullard in Teheran:  
 

“Mr. Stevenson of the BBC [director of the Eastern Service] called 
on the Foreign Office on Friday 9 August to introduce Mr. 
Gladdening who is to take charge of proposed BBC news 
broadcasts in Persian.  Mr. Stevenson said BBC was proceeding 
with the recruitment of personnel.  A number of Iranian students 
have already been recruited for translation and Mr. Hamzavi of the 
Iranian Legation was probably going to take charge of the actual 
broadcasts.”8 

 
It is interesting to note that the Ministry of Information would be 
“contributing” to Mr. Hamzavi’s salary.  The memo goes on:  
 

“If this was possible, Ministry of Information would definitely 
make a contribution to Hamzavi’s salary.  Mr. Hamzavi had 
himself undertaken to take leave from the Legation and Mr. 
Stevenson considered him an ideal man for the broadcasts.”9 

 
In the same memo we read that the BBC asks for guidance:  
 

“BBC are anxious to seek our guidance on two points: 1) whether 
the Minister needs to be present at the inauguration to deliver a 
message? 2) The BBC would like to be given a line as to what 
attitude they should adopt in their Persian broadcasts, e.g. what 
subjects to avoid and what aspects of Iranian live to emphasize.”10 

  

                                                 
7 (FO 371/E842/2/34-24570) 
8 (FO371/E2426/24570) 
9 (Ibid) 
10 (Ibid) 



In a memorandum on 14 August 1940 entitled BBC Broadcasts in 
Persian, the Foreign Office Eastern Department makes the following 
points:  
 

“It should in the first place be emphasized that the following 
suggestions for the guidance of the BBC in the preparation of 
material for the projected news broadcasts in the Persian language 
are intended for the use of the regular British officials only and 
they should not be shown or communicated to any Persian 
speaking official.”11 

 
The suggestions in this memorandum are that:  
   

“It is to be hoped that these new broadcasts will be devoted to the 
straight news of the world and that, while it is understood that the 
Ministry of Information will supply news telegrams containing 
items of more local interest, the broadcasts should as far as 
possible avoid going into Middle Eastern political questions…if 
some particular event requires clarifying or explanation, the 
Foreign Office will always be willing to advise on the commentary 
which the BBC would wish to add.”12 

 
At this stage the request is that Reza Shah should be treated in these 
broadcasts with due sensitivity and diplomacy because:  
 

“The Shah is not a popular figure but he is still in complete control 
and is likely to retain power. While gross flattery of his person or 
his rule should be avoided, he should be presented as an energetic 
modern-minded ruler, under whose rule Iran has made great 
economic and cultural progress. Iran’s relations with His Majesty’s 
Government are excellent.  Emphasis might on suitable conditions 
be laid on the long-standing traditional friendship between the two 
countries…and care should be taken not to suggest that HM 
Government has any influence whatsoever on Iranian policy.”13 

 
In its very first broadcast on 29 December 1940, Hassan Movaghar-
Balyuzi, the new young presenter recruited from Iran follows that line 
and introduces the BBC broadcasts as the dawning of a new era:  

 

                                                 
11 (FO371/24570) 
12 (Ibid) 
13 (Ibid) 



“The BBC Persian Service is aiding a new relationship between the 
two nations of Britain and Iran”. 14 

 
In the first few months, BBC Persian Service broadcasts consisted of 
short 15 minutes news bulletins of war only four nights a week. 
Abulghassem Taheri, also just recruited from Tehran, reports that the 
British Press welcomed the opening of the Persian Service as a step 
towards better relations with Iran. 15 
 
This line did not last very long. Over 1940-41, the British foreign Office 
documents reveal that Britain becomes increasingly impatient with Reza 
Shah over his lack of cooperation over the deportation of some 3000 
Germans believed to be resident in Iran.  Reza Shah kept on refusing on 
grounds that the Germans were mainly engineers employed in his 
modernization program and was refusing to deport them. However British 
Intelligence had documents revealing that famous German spies, such as 
Franz Mayer, were working in Iran. Indeed Franz Meyer had described in 
a letter discovered by British Intelligence that southern mountainous 
areas of Iran were a safe bastion for German military work:  

 
“This is like a part of Germany or an unassailable allied state 
behind the enemy’s lines in which you can do anything you wish, 
train, recruit, and build landing ground, munitions dump and U-
boat bases.”16 

 
On 7 August 1941, just prior to the Anglo Soviet invasion of Iran Sir 
Reader Bullard writes in a “Most Secret” memo “Propaganda in Persia”:  
  

“The question of propaganda against the Shah would be completely 
altered in the case of Russian/British ultimatum, which was to be 
followed by military action in a few days in the case of non-
compliance. To forestall the Germans and make prospect of 
occupation more palatable we might simultaneously with the 
ultimatum, release articles and wireless talks about Iran (Persia), 
referring not only to the good points, but also to the great defects of 
the present regime, e.g. compulsory acquisition of land at 
dishonestly low prices, and the enormous cost of living. By then it 
should be too late for the Shah to throw himself to the arms of the 

                                                 
14 (From BBC Persian Service Archives, 65th Anniversary program made by Shahryar Radpoor.) 
15 (Ibid) 
16 (Sir Anthony Eden to Sir Reader Bullard, 26 June 1941, FO371-35089/E5035.) 
 



Germans, while the army which is anti-Shah would be encouraged 
to turn against him rather than obey him.”17  

 
Indeed on 22 August 1941 in a memo BBC Broadcasts in Persian, from 
Sir Reader Bullard in Teheran to the Foreign Office the BBC line is 
defined as follows:  
 

“Tribute could be paid to the Shah as a soldier in early days but be 
hinted that greediness and tyranny have made him a different 
man…forcible acquisition of land, forced labor, general poverty 
and corruption, acute shortage of water, Shah’s own wealth and 
ownership of factories… his monopoly of all prices… his 
involvement with opium trade… his bad treatment of soldiers… 
weakness of the political structure…Constitution only in name, a 
powerless parliament, dictated elections… could be highlighted.  
Also it could be stressed that England has a democratic 
Government whereas the Shah, like Hitler, thinks the people are 
like sheep and are only fit to carry orders blindly.”18 

 
Later, after the Anglo Soviet invasion of Iran, the British Foreign Office 
documents show that the British find it impossible to work with Reza 
Shah.  

“His Majesty’s Government have no wish to interfere 
unnecessarily in Persian internal affairs but it is clearly difficult for 
them to operate fully with an administration that had long ceased to 
represent the wishes of the people.”19 

 
BBC Persian Service was then tasked with broadcasting items that 
revealed Reza Shah’s autocratic style of leadership and encouraged 
instead a republican system of Government:  
 

“His Majesty’s Government now agreed that the BBC might begin 
to give various broadcasts in Persian which had been prepared 
beforehand, starting with talks on Constitutional Government an 
increasing in strength and color until all Reza Shah’s 
mismanagement, greed and cruelty were displayed to the public 
gaze… encouraged by the lead given by the BBC, the deputies in 
the Majlis, who had been subservient to the Shah for many years, 

                                                 
17 (FO371/28914/34/211) 
18 (FO371/211/34/4902) 
19 (Anthony Eden to British legation in Teheran, 9 September 1941, FO371-27213/EP5518.) 
 
 



passed a resolution asking for reform… a deputation of them was 
to wait upon the Shah and ask him to abdicate… and within 3 
weeks the Shah abdicated.” 20 

 
[When reflecting on the relations between Iran and UK, the head of 
British legation to Iran, Sir Reader Bullard writes: 
  

“On numerous occasions the Allies were unable to get even their 
most essential military requirements without the application of the 
strongest diplomatic pressure and once or twice the virtual threat of 
force. We were obliged to interfere regularly and radically in the 
local administration…There were times when we used to wonder 
whether in the end we might not have to take over the country and 
run it ourselves.”21 

 
Shahrokh Golestan, a well-known film director, says in an interview with 
the Persian service for the 65th anniversary of Persian broadcasts:  
 

“I remember vividly that every evening we used to get together 
with our neighbors to listen to the BBC Persian broadcasts.  We all 
used to sit in a circle in the garden and the radio -- which used to 
be kept on the second floor – would be turned towards the garden 
so we could all hear it. We listened every night, not just to the 
BBC, but also to Radio Berlin to make sure we didn’t miss 
anything.”22 

 
The news bulletin was in fact written by the War Unit of the BBC and 
translated to Persian and broadcast by the new Iranian recruits. It was 
direct war reporting in the propaganda style of the day. The pressure by 
the Government on the BBC World Service broadcasts is reflected in 
BBC’s own account of wartime reporting: 

 
 “From the start, there was tension with the government as to how 
much freedom should be allowed in wartime to the BBC radio 
news operations and it took time to establish an effective method of 
working between the BBC and the new Ministry of Information. 
BBC staff were seconded to the Ministry - and so-called "vigilants" 

                                                 
20 (Cited in E.Abrahamian, Iran Between Two Revolutions, Princeton, 1982, page 165) 
21 (Sir Reader Bullard to the Foreign Office, “Annual Report for the Year 1942”, FO371—
35117/E239/34.)  
22 (BBC Persian Service Archives, program for the 65th anniversary of the Persian Service by Shahryar 
Radpoor.) 
 



from the Ministry were on permanent duty in the newsroom, often 
alongside representatives of the services."23 

 
 
Apart from Movaghar-Balyuzi, the first recruits of the BBC Persian 
Service also included the famous Iranian intellectual, Mojtaba Minovi, 
who later became a distinguished scholar of Persian literature. Mojtaba 
Minovi had come to Britain on a study tour, but had stayed on for the fear 
of persecution in Reza Shah’s regime.  He taught Persian at Oxford 
University. Then Massoud Farzaad and a British scholar, Paul Elwell-
Sutton were also recruited to strengthen the broadcasts and ensure 
accuracy of translation. Elwell Sutton had worked for the Anglo-Iranian 
Oil Company AIOC.  He later went on to write a passionate account in 
favor of the oil nationalization by Iran as a lecturer at Edinburgh 
University where he ended his career as professor of Iranian studies. 24  
 
An influential politician of the era, Nassrollah Fatemi, recalls in his 
interview with the BBC Persian Service that Reza Shah viewed the 
Persian Service with strong suspicion:  
 

“Reza Shah told the acting Foreign Minister, Ameri, that he should 
listen to how the British were making decisions about his future. 
Apparently Reza Shah had asked Ameri to listen to the BBC to 
hear what the British opinion of his monarchy was. “It is saying I 
will be gone soon,” Reza Shah told Ameri.  The same evening the 
BBC reported: “Reza Khan was brought by us but has now become 
too arrogant.  He has now turned into a dictator who is confiscating 
public property.” I remember this clearly.” 25 

 
According to Nassrollah Fatemi, the BBC was giving reports every 
evening of Reza Shah’s cruelties. Abbas Dehghan, another journalist of 
the first generation BBC reporters told the Persian Service in an interview 
for the 65th anniversary of the Service that: 
 

“We read exactly whatever we were given to read.  We were not 
allowed to make any changes.  There were a couple of English 

                                                 
23 (http://news.bbc.co.uk/aboutbbcnews/spl/hi/history/html/default.stm) 
24 Hussein Shahidi, The BBC Persian Service –60 years on: September 24, 2001. 
25 (BBC Persian Service Archives, program for the 65th anniversary of the Persian Service by Shahryar 
Radpoor.) 
 



people who were monitoring what we broadcast.  They spoke 
Persian and they listened carefully.”26 

 
By the year 1944, the British Government decided on new, more indirect 
ways of using the BBC Persian broadcasts:  
 

“These broadcasts carry more weight than statements made in our 
local broadcasts in Persian and are listened to by a wider audience. 
This approach would be more effective than supplying the Persian 
press with material especially prepared for Persian consumption 
which by the very nature of its presentation is likely to be treated 
with suspicion.”27 

 
The British Foreign Office decided on 10 February 1944 to raise the level 
of British legation in Teheran to embassy and as a consequence Sir 
Reader Bullard became the Ambassador. He wrote on 20 June 1944 to all 
British Councils about a new indirect way of influencing politics in Iran:  
 

“When action is taken by a Persian official as a result of persuasion 
or pressure by a consular officer, the British delegations should, as 
far as possible, be kept directly in the background and subordinate 
officials and the public should be allowed and even encouraged to 
believe that the Persian official acted on his own responsibility and 
initiative.”28 

 
Earlier, in April 1943, Bullard had already planned a wider propaganda 
campaign through the extension of the activities of the British Council:  
 

“Cultural propaganda is a field in which we have much leeway to 
make up in Persia. Persian culture connections have been mainly 
French…  Under the late Shah the activity of the British Council 
was very restricted…politically the extension of the British 
Council should be valuable because they give us contact with the 
younger generation and an opportunity to influence them in the 
pro-British direction.”29 
 
 
 

  
                                                 
26 Ibid 
27 (Sir Reader Bullard to Foreign Office, 9 June 1944, FO371-40194/E3248.) 
28 (Sir Reader Bullard to all Councils in Iran, 20 June 1944, FO37140194/E3596) 
29 (FO371/E2081/38/34) 



2. The Persian Service and Oil Nationalization 
 
After the war had ended, a period of reform and democratization ensued 
in Iran and with the departure of Reza Shah; the parliament became 
increasingly a major centre of decision-making. Political parties were 
formed each with their dedicated fractions inside the parliament, and 
often with their own preferences about foreign powers by now 
constituting the British, the Russians and the Americans. Although the 
British had their own parliamentary support, they were going through 
perhaps the worst period of their relations with Iran in as far as being out 
of favor with the majority of reformists.  
 
Foreign Office documents indicate clearly the tension in diplomatic 
exchanges and the type of adverse publicity they had to face in the 
Iranian press.  The details are outside the boundary of this research but 
the main reasons for strong anti-British sentiment included the role they 
had played in occupying the southern ports in 1940, the removing from 
power of Reza Shah, but most importantly their constant attempts at 
blocking the process of nationalization of Iranian oil – a subject very 
much on the agenda for the reformists and their leader, Dr. Mossadeq.    
 
Throughout the 40’s the British Government had problems persuading the 
Iranian Government to continue with its exceptional concessions on oil to 
the Anglo Iranian Oil Company. The British were pointing to the 
agreement which had been signed with the Anglo Iranian Oil Company in 
1933 whereby according to article 21:“This Concession shall not be 
annulled by the Persian Government and the terms therein contained shall 
not be altered.” The reformist movement and the National Front Party of 
Dr. Mossadeq – by now the Prime Minister of Iran in 1951-- thought 
otherwise. Mussadeq often referred to a clause in the same agreement that 
spoke about activities being in the interest of Iran.  The National Front 
newspaper, Keshvar, had a lead article directly addressing the British 
Prime Minister in the weeks running to the vote on the nationalization of 
oil:  

“How can Mr. Atlee have the right of nationalizing British heavy 
industries and we cannot have the right to nationalize our oil 
industry? Mr. Furlong [the British Foreign Office representative 
visiting Iran at the time] must tell high authorities including Mr. 
Eden that Persians are no longer prepared to come to any 
compromise with the Anglo Iranian Oil Company. In fact the 
company is now detested by the Persian people.” 30 

                                                 
30 (FO371/91523, 16 February 1951) 



 
At this stage there is a revealing document relating to the way the BBC 
was brought in to help. On the 1st of March 1951, Mr. Furlong writes to 
Mr. Serpel at the Treasury and Mr. Butler at the Ministry of Fuel and 
Power suggesting a BBC talk on the subject.  
 

“Sir Francis Shepherded [of the UK embassy in Teheran] has 
suggested, and we agree, that it would be useful to inspire the 
BBC’s Persian Service at this present stage in the oil question…I 
enclose a draft memorandum bringing out the points we feel can 
usefully be made in this context.  They are cast in such a way that 
nationalization is not, and cannot be a purely internal Persian 
problem.  They are also designed to show the impracticality of 
nationalization and the financial and other losses which any such 
move may involve.”31 

 
The memorandum suggests seven lines of argument -- including the 
financial losses, the harm to Iranian reputation internationally, the 
adverse effects on the industry -- all of which are later picked up in a 
BBC talk published three days later on 4 March – just a day before the 
voting taking place in the parliament. Parts of the talk read as follows:  
 

“In the first place it must be remembered that the Anglo-Iranian oil 
company has invested vast sums of money…the arbitrary 
cancellation of the oil Agreement and the failure to honor an 
international agreement would seriously damage Persian credit and 
reputation in the world, more so if … it would be difficult to see 
how Persia thinks of paying a huge sum to which an international 
tribunal would certainly consider the company entitled… and there 
is the company’s expenditure of tens of millions of pounds...”32 

 
A report prepared by the BBC for the House of Commons Foreign Affairs 
Committee on 13 February 2001 acknowledges that Iranians did not rust 
the BBC at either conjuncture: 
 

“The BBC Persian Service's broadcasts to Iran started on 28 
December 1940 to counter the influence of German Radio in 
Persian from Berlin. The BBC's initial output was a modest hour 
per week centered on war news. In 1941, the allies entered Iran and 
removed from power the then pro-German nationalist Shah, Reza 

                                                                                                                                            
 
31 (FO371-91523/EP1531/68 
32 [full text in FO371/91524/EP1531/122 Nationalization of Oil by BBC Diplomatic Correspondent] 



Pahlavi, replacing him with his young son, Mohammad Reza 
Pahlavi. The BBC's reports on the Shah's cruelty and corruption 
were seen as a prelude to his departure. From the very outset, 
therefore, many in Iran regarded the BBC as an instrument of 
British imperial involvement. This was particularly true in the case 
of the young Shah himself. When Britain and the US supported the 
Shah's coup against the democratically elected Prime Minister, Dr 
Mossadeq, in August 1953, many nationalists criticized the BBC's 
broadcasts for playing a key pro-Shah and anti-Mossadeq role.”33 
 

The British Government tried to forestall further Mossadeq action by a 
quick request to the international court of justice in Hague asking for an 
interim injunction calling upon the Persian Government not to prejudice 
the position of the AIOC.  BBC reporting of Mossadeq’s appeal to the 
UN against the AIOC angered many Iranians who considered it to be 
biased. In a memo entitled the “line for News Department and the BBC” 
on the possible failure of negotiation the British Embassy in Teheran 
suggests the following points.  These points, written out in full detail, 
were given to the BBC following a briefing at the Foreign Office at 5:30 
on 19 March 1953.  It included the following lines:  
 

1. Minimum comment 
2. Stress that Mossadeq has rejected a fair and equitable 

settlement 
3. Stress that the proposal was Anglo-US 
4. Joint work was requested by Mossadeq 
5. Mossadeq’s speech offered inaccurate information on 

compensation figure and revenues 
6. No question of undue burden on the economy of Persia 
7. No comment on counter proposals 
8. Avoid issuing the text of Compensation Agreement…”34 

 
Whatever the way this opposition to Mossadeq was conveyed, it seems to 
have left the impression with many Iranians that the BBC was working in 
close cooperation with the Government. Abulhassan Bani Sadr, at the 
time a close advisor to Mossadeq says in a BBC interview broadcast for 
the 65th anniversary of the Service:  
 
 “BBC was the voice of British Imperialism and we did not trust 
it.” 35 

                                                 
33  www.publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmfaff/80/80ap01.htm 
34 (FO371/7188633-EP1531/228) 



 
Shahrokh Golestan says in the same series: 
 

“BBC broadcasts contained frequent attacks on Mossadeq’s 
Government.  The analysis was always one sided. There were two 
Englishmen who used to write the analysis. I can’t remember their 
names. They constantly rejected Mossadeq’s policies as being 
inadequate. I remember that their reports always ended by this 
sentence: the adverse effects will most probably be for Iran.”36 

 
Elwell-Sutton writing in Persian Oil also treats the BBC commentary 
skeptically:  
 

“From London where the BBC had doubled and trebled its 
transmissions in the Persian language, Persians were told that the 
British staff [of AIOC] would leave if the company was not given 
its way.  And if this happened the oil industry would collapse. And 
if the oil industry collapsed, listeners were warned, Persia’s 
economic system would collapse too.”37 

 
Elwell-Sutton adds that Teheran radio was resorting equally to 
propaganda material attacking the British Ambassador daily. So, 
emotions were running high on the issue of oil nationalization.  It caused 
splits amongst British writers as well as Iranians.  Norman Kemp, who 
calls himself “a regular Abadan reporter,” says in his book “Abadan” that 
suddenly there was a surge of journalists going to Iran.  
 

“Colin Reid, Walter Farr and Peter Webb, British United Press 
reporter, White and myself as regulars from the Abadan corps; 
soon to be reinforced with Douglas Willis, of the BBC. Alan 
Clarke of London’s Daily Herald, John Fisher of Kemsley Group, 
Bob Long, Associated Press of America, Flora Lewis of London’s 
Observer and her husband Sydney Gruson of the New York Times, 
Homer Bigart, Politzer-winner of the New York Herald-Tribune, 
Jacques Marcus of the AFP, and newsreel cameraman Robert 

                                                                                                                                            
35 BBC Persian Service Archives, program for the 65th Anniversary of the Persian Service, produced 
by Shahryar Radpoor. 
36 Ibid 
37 (L.P. Elwell-Sutton, Persian Oil, A Study in Power Politics, Lawrence & Wishard Ltd, 1955, pp241-
2) 
 



Hecox were among correspondents who sailed to Abadan during 
weeks of lax political tension in the capital.”38 

 
This sudden surge of adverse international reporting on Mossadeq had its 
effect on the BBC Persian Service broadcasters.  Manuchehr Anvar, one 
of the Persian broadcasters recalls in an interview with the Persian 
Service that:  
 

“They always told us what to say and how to say it. When it came 
to reporting adversely on Mossadeq suddenly for two weeks all 
Iranian broadcasters disappeared. They had no choice but to bring 
in English people who spoke Persian, because Iranians had gone on 
strike. The broadcasts were all in a Persian with a strong English 
accent.” 39 

 
A veteran BBC Persian Service broadcaster, Abbas Dehghan, says in his 
interview with the Persian Service to mark the 65th anniversary of the 
Persian Service that although the broadcasts were mainly translations of 
British analysis and even the satire and cultural programs were written by 
the British and translated by the Persian broadcasters, the situation was 
different when it came to Mossadeq:  
 

“No Iranian was prepared to say anything against Mossadeq. 
Nobody would be disrespectful of Mossadeq.” 40 

 
Elwell Sutton takes the side of BBC Persian broadcasters:  
 

“This radio propaganda was every bit as offensive…No wonder the 
BBC’s Persian announcers on several occasions patriotically 
refused to speak the lines handed to them! British propaganda 
services, on instructions from the Eastern Department of the 
Foreign Office, attempted to whitewash Britain’s record in Persia 
by plugging the work of British scholars in the Persian 
language…”41  
 

Norman Kemp puts it in a different form but conveys the same:  
 

                                                 
38 (Norman Kemp, Abadan, A first-hand Account of the Persian Oil Crisis, first published 1953 by 
Allan Wingate (Publishers), PP144-5) 
39 (BBC Persian Service Archives, 65th Anniversary of the BBC Persian Service, Produced by 
Shahryar Radpoor) 
40 Ibid. 
41 Ibid 



“The Company’s [AIOC] information Department was intended to 
propagate details of its operations and purposes in Iran, a task 
which achieved indifferent success in overcoming the hurdle of 
emotional Persian nationalism.”42 

 
Norman Kemp in his account of this crisis period how tension between 
the UK and Iran was seeping down to journalists:  
 

“The British loss in Abadan has been described as “a tragedy of 
public relations.” The Company had reckoned too much on, and 
waited too long for, Persian Governments to tell the Iranian people 
of the AIOC’s offers. Persian journalists, with connivance of their 
Government, could be scurrilously biased in their invective…. 
Officially there was no censorship but the Government watched the 
press dispatches secretively and occasionally was disposed to delay 
transmission if a piece did not meet with approval. Mossadeq 
shrewdly divined that by splitting his news sources, he could gain 
greater publicity for his achievements to the confusion of the 
journalists.”43 

 
He speaks in detail about the technical difficulties of getting news out of 
Abadan with problems with communication lines, telephones and 
exchanges and how the press received information.  
 

“There was a pattern for news coverage in Abadan. First a 
conference with [Eric] Drake, [Oil Board] between nine and ten 
o’clock in the morning; then we wrote the stories in a small 
[AIOC] Company office adjoining the administrative block.  A 
Persian staff clerk hired for us a taxi…which was sent to the 
frontier…local fishermen paddled the copy across the Shatt-el-
Arab river at the border … then another taxi arranged buy AIOC 
carried it to … and then to Basra telegraph office. Once we had 
sent the reports we met the Oil Board… and for greater depths to 
news reporters interviewed privately the British Government and 
company officials and the Persian cabinet.”44 

 
It is clear from this account that the bulk of information for Western 
media was provided by the AIOC, the British Government and embassy 
officials and the Persian press was mainly fed by Iranians officials 

                                                 
42 (Ibid p146) 
43 (Ibid pages 146-7) 
44 Ibid 



thereby causing the split in reporting and the resulting mutual distrust. 
The BBC Persian Service had both points of view under one roof and this 
must have been behind the strike by some of the staff. Norman Kemp 
speaks about the important role that the BBC played in giving 
information to Iranians.  

 
“The Persian authorities had suspended the Company’s [AIOC] 
daily newspaper, and each afternoon and evening the oilmen 
huddled around radio sets to listen to BBC overseas broadcasts for 
up-to-date information.  If Abadan or Teheran were not mentioned 
in the bulletins the staff was despondent, believing the omission 
was an augury of defeat.”45 

 
Nevertheless the pro-nationalization majority did not always trust the 
Persian Service’s broadcasts. At the height of the crisis, when the US 
Government begins to mediate between Iran and UK, Hussein Makki, the 
trusted right hand man of Mussadeq takes the opportunity to attack the 
British conduct. On 7 August 1951 when as a member of the Oil Board 
he accompanied the US President’s representative, Averell Harriman, to 
see the squalid conditions in the Persian oil workers living quarters in 
Abadan, Makki referred in his speech with suspicion to the BBC. 
 

“Should the Mussadeq Government suffer defeat, Soviet 
propaganda will convince the people that only with Russian aid can 
the Iranians succeed.  It is in this that the greatest danger lays. The 
desire of the British capitalist is that nationalization should fail, 
they are shareholders in the AIOC and they are trying in every 
possible way and through underhand methods to bring down the 
Mussadeq Government. This is being done with the aid of the 
Persian-language broadcasts and the commentaries of the BBC, by 
inspired and biased articles in the British press…”46 

 
In June 1951, while Mossadeq’s Government was preparing to take 
control of Iran’s oil industry and Britain was once again deploying 
military force in the Persian Gulf, the Foreign Office gave extra funding 
for half an hours’ extra broadcast. The British Embassy in Teheran had 
asked for an extra 15 minutes.  This was done in the form of an increase 
in the evening broadcasts becoming 45 minutes rather than 15 minutes 
and an additional 15 minutes afternoon broadcast. The latter was then 

                                                 
45 (Ibid, p208) 
46 (Ibid, p198) 
 



dropped after 27 August 1951 when Britain had given up plans for the 
military invasion of Iran. 
 
A report prepared by the BBC for the House of Commons Foreign Affairs 
Committee on 13 February 2001 acknowledges that Iranians did not rust 
the BBC at either conjuncture: 
 

“From the very outset, therefore, the BBC was regarded by many 
in Iran as an instrument of British imperial involvement. This was 
particularly true in the case of the young Shah himself. When 
Britain and the US supported the Shah's coup against the 
democratically elected Prime Minister, Dr Mossadeq, in August 
1953, many nationalists criticized the BBC's broadcasts for playing 
a key pro-Shah and anti-Mossadeq role.”47 

 
The Era of Perceived Prosperity  
 
After the turbulent years of 1951-53, there followed a period of relative 
calm. The young Shah of Iran, supported by the US and UK, was brought 
back to the throne. In the years that followed, large US military 
investment in Iran enabled the Shah of Iran to establish his power by 
early 60’s. In 1963 he embarked on his “White Revolution.”  
 
However, excessive reliance on foreign borrowing to feed the Seven Year 
Plan for economic development and escalating military expenditure had 
caused financial crisis forcing Iran to borrow heavily from the IMF, 
which in turn had asked for reforms in the way of trimming the budget, 
freezing wage rises and shelving some development projects. This 
became another cause for tension and opposition, this time led mainly by 
a powerful clergy but also involving National Front members.  
 
In June 1963 there were massive demonstrations during the holy month 
of Ramadan led mainly by Ayatollah Khomeini, then 64 years of age. 
Thousands of shopkeepers, clergymen, teachers, Bazaar merchants and 
students came out to denounce the Shah. The demonstrations lasted for 
three days but left hundreds dead. The military kept its loyalty to the Shah 
and he weathered the storm. The Shah ordered the arrest of National 
Front members and deported Khomeini to Turkey from where he went to 
Iraq.  
 

                                                 
47 Appendix 1, http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmfaff/80/80ap01.htm 



From the mid-60 to mid-70 the Shah was increasingly regarded as an 
unrivalled ambitious dictator, a devoted ally of the US and benefiting 
excellent relations with the international community. Iran was portrayed 
in the western press as enjoying full prosperity and economic growth. His 
ambitions took him so far as to begin to plan the well-known costly 
celebrations of 2500 anniversary of monarchy in Iran. The Iranian 
Ambassador to the UK, Parviz Radji, writes in the introduction to his 
book “In the Service of the Peacock Throne”:  
 

“Indeed the Shah saw the 1973 boom in oil prices – for which he 
was the prime mover – as the moment to realize his grand vision of 
Iran, as a grand force to be reckoned with economically as well as 
militarily. Massive expenditure was taken beyond the human or 
infrastructural capacity of the country. These were the seeds of the 
gigantic economic dislocation that was to become increasingly 
apparent after 1976.”48 

 
Movements against the Shah were growing both inside Iran and in the 
West. These included from the most extreme left and underground 
movements to the religious clergy and the National Front. The 
International Confederation of Iranian Students had become organized 
across Europe, especially in France, Germany and in the UK. Shah’s trips 
to Europe were often an opportunity for the Students Confederation to 
illustrate its growing power. As such the Shah often faced student 
demonstrations and personal attacks when he traveled abroad. 
 
Lutfali Khonji, a veteran Persian Service broadcaster who joined the BBC 
in 1968, says all details of these demonstrations were given in BBC 
broadcasts and there were no restrictions on reporting anti-Shah slogans 
in broadcasts despite the amicable relations between the UK and the 
Shah. He says he never had any personal experience of being told what to 
say or which line to take although he was one of the main news editors, 
then known as “program assistant.” But he adds that the program assistant 
was not writing the original reports, news or analysis.  
 

“News items were -- and still are -- prepared in the Central 
Newsroom of the BBC and the analysis was written by British 
reporters.  The program assistant only had the task of translating 
and broadcasting from English to Persian. Amongst the talks-
writers were Evan Charlton and Squire Barraclough. If there was 

                                                 
48 Parviz Radji, In the Service of the Peacock Throne, Hamish Hamilton Publishers 1983, p 8 
 



any pressure to be born, it may have been on Newsroom editors or 
the so-called “talks writers.” In my experience, the BBC would 
never impose any line on any of its staff.”49 

 
However, individual managers, reporters or analysts could be persuaded 
to toe a particular line, Mr. Khonji believes. Persuasion rather than force 
on individuals rather than on the system as a whole is the only possibility 
of influencing the news and analysis in the BBC according to Lutfali 
Khonji.  
 
He says that it would be accurate to say that at times of crisis the program 
durations would always be increased by 15 minutes and with that the 
budget of the Service would go up. In response to a question about the 
relative lack of importance of the BBC during the 60’s and early 70’s – 
when the Shah was most powerful – Khonji says: 
 

“That’s because there was nothing important to report in Iran 
during the 60’s. Whatever there was to report, was reported -- such 
as the huge demonstrations against the Shah in Germany in late 
60’s or the case of someone standing up in the UN General 
Assembly in mid 70’s calling the Shah “a murderer.”  There was 
little opposition and thus little newsworthy to report during the 
years after the US led coup of 1953 through to early 70’s.”50 

 
The only unusual incident, according to Mr. Khonji was: 
 

“The Persian broadcasts would always play the Iranian national 
anthem when it was the Shah’s birthday.  This is very unusual for 
the BBC WS and begs the question why and whether this was to 
appease the Shah?”51 

 
Another veteran broadcaster, Majid Massoudi, says during this period the 
Shah used to listen to broadcasts and was putting pressure on the BBC.  

  
“Iranian intelligence ministry and other related organizations 
always listened to our program with diligence.  Whenever we said 
something tiny that they considered anti Iranian they used to 
complain.  We were always under pressure of such criticism.”52 

                                                 
49 Interview with M. Torfeh 
50 Ibid 
51 Ibid 
52 (BBC Persian Service Archive, 65th anniversary of the Persian Service, Shahryar Radpoor.) 
 



 
Massoudi says inside the Service too, there were discussions about how 
to refer to the Shah.  Some preferred Shahanshah [King of kings], others 
Alihazrat [His Highness] and others who preferred the Shah.  
 

“There were always discussions on using official titles such as 
Alihazartat, or Shahanshah, or just saying Iran’s Shah. But this 
annoyed the Shah to a great extent.”53  

 
Khonji confirms the constant pressure put on the BBC by the Shah:  
 

“In Germany in 1968 for 3-4 days there was a lot of anti Shah 
demonstrations culminating in a huge demonstration in Berlin.  We 
reported all these and the Shah did not like this at all.”54 

 
Massoudi says we reported both sides of the story.  In 1967 when the 
BBC Persian service was allowed by the Shah for the first time to send an 
Iranian reporter, Fazlullah Nikaiin, to report on the celebrations for his 
coronation, much of his broadcast was an appraisal of the Shah then 
referred to as Shahanshah:  
 

“I daresay Iranians have never taken part in such a united mass 
celebrations.  Other than the pageantry, these celebrations are for 
showing gratitude to the crowned leader of Iran, Shahahnshah, in 
one of the most stable, most important, and most decisive moments 
of Iran’s history.” 55 

 
But when a BBC English reporter, John Birdman, went to Iran and 
portrayed in his report poverty in Iran close to the pageantry, Shah 
ordered his deportation. 
 
On the other hand the Queen, who had invited the Shah of Iran prior to 
the celebration of 2500 anniversary of monarchy, she praised him for his 
role:  

“The traditions and culture of your historic land have long been the 
object of our admiration.  Its traditions are exemplified in the 
coming celebrations of 2500 years of monarchy in Iran.”56 

 
                                                 
53 (Ibid) 
54 (Ibid) 
55 (Ibid) 
56 (Ibid) 
 



3. The Persian Service and the Islamic Revolution of 1979 
 
The BBC Persian Service rose to unprecedented prominence in the years 
leading to the Islamic Revolution of 1979. Recalling the lead up to the 
Revolution of 1979, Khonji says: 
 

“At this stage there was a lot to report since opposition was 
gathering momentum and they were contacting us in the BBC with 
news. It was not just the Islamic activists but also the National 
Front and left activists of a variety of colors. They would call us 
daily giving us details of demonstrations, gatherings and their 
political statements. So we had a lot to report.”57 
  

By this time several new staff was recruited including Baqer Moin who 
later in 1992 became the first Iranian head of the Service. Shadab Vajdi, 
Sharan Tabari, Solmaz Dabiri, Fereydoon Jahed and Shahryar Radpoor 
were amongst other main program assistants.  
 
One of the common assertions amongst Iranians who were anti-Islamic 
Revolution is that the BBC would tend to be ahead of the news in Iran.  It 
is asserted that the BBC would announce demonstrations before they 
were announced in Iran.  I asked Mr. Khonji why the listeners had such 
impressions.   
 
Khonji said  
 

“Those working in the BBC had their own set of contacts.  I was 
the main link for the National Front and as such my friends would 
pass on the relevant news on developments. Improved 
communications techniques meant that the BBC could be heard far 
better in Europe and through the BBC broadcasts and the Iranian 
Diaspora were increasingly involved in the struggle for democracy 
in Iran. Another element that increased news coverage was that the 
BBC dispatched several reporters to Iran and thus could report 
from various corners of the country on developments. That meant 
the volume of incoming news was suddenly drastically increased. 
New methods of broadcasting such as interviews were allowed. 
Despite this there were only a few major interviews and the senior 
British managers did not feel too happy about these since they 
could not follow the contents. In the one year leading to the 
revolution, there was only one interview with Khomeini, three or 

                                                 
57 Interview with M. Torfeh 



four with Shapur Bakhtiar and two with Abdulkarim Sanjabi, who 
led the National Front activists.”58 

 
Khonji recalls a personal story when with great difficulty he managed to 
get an appointment for interviewing the leader of the revolution, 
Ayatollah Khomeini.  
 

“At the time interviewing was done with great technical difficulty.  
We had to book studios and lines. I also had to speak to several 
contacts before convincing them of the justifications for the 
interview. Nevertheless, soon after arriving in the studio, Mark 
Dodd, the head of BBC WS arrived in the studio.  I don’t even 
know who had informed him that I was doing this interview. He 
barred me from interviewing and said we should not “artificially 
blowing the events out of proportion”59 

 
Mr. Khonji uses this as an example to reject the common belief that the 
BBC was supporting the Islamic revolution in Iran. However, there is the 
possibility that Mark Dodd’s assertion was made under pressure from the 
Iranian Embassy in London, which by then was growing increasingly 
furious with the BBC broadcasts as we will see below. He recalls that 
after about three weeks, Mark Dodd did allow the interview with 
Khomeini but the interviewer was a colleague who was against the 
Islamic revolution.  
 
The contact that made the interview with Khomeini possible, Abulhassan 
Banisadr, says that the distrust of the BBC from the old days of the crisis 
still persisted.  He says Khomeini was not at all convinced that he should 
give the interview to the BBC:  
 

“I suggested to Khomeini to give an interview to BBC assuring 
him that they will broadcast exactly what he says.  Khomeini 
rejected saying “BBC belongs to the British and it will not benefit 
us to give them an interview”. I convinced him when I said all the 
other media you give interviews to, are also all foreign so what is 
the difference.  Khomeini then accepted.”60 

 

                                                 
58 Ibid 
59 ibid 
60 (BBC Persian Service Archives, program for the 65th anniversary of the Service, produced by 
Shahryar Radpoor) 
 



Asked about the opinion of staff at the time prior to the revolution, 
Khonji says it was a true reflection of the Iranian society at home and 
abroad.  He claims about 80% of the staff were supporting the revolution 
and only 20% were against it. He explains that the reason for the 
popularity of BBC could have been the following: 
 

1. Communication between the BBC staff and opposition was crucial. 
2. Radio Iran was on strike and the BBC became the only source of 

information. 
3. Opposition became far more active than any other time in the 

history of Iran. 
4. Means of communications were far better. 
5. BBC itself was by this time far more open to change and open 

broadcasting with more confidence and a far more assertive 
position vis-à-vis the UK Government.  

6. The force of the movement was creating change inside the Persian 
Service.61  

 
Despite these, Khonji rejects the assertion strongly that the British 
Government was pro the revolution or used the BBC for furthering that 
aim.  He says there was never any push or force on any member of the 
staff.  Other BBC staff such as Solmaz Dabiri and Shahran Tabari 
acknowledges the same. 
 
However, all Iranian supporters of the Shah regard the BBC’s role most 
skeptically.  In a revealing account of Shah’s perception of events in “The 
Shah’s Story” published in 1980 by Michael Joseph Ltd., he accuses the 
mass media of playing an important role in the unfolding of events in Iran 
during the last three years that led to the revolution. He says,  
 

“The composition of journalists in search of ever more sensational 
news has led to the most regrettable excesses.”62 

 
He singles out the rise in price of petrol as being the main cause of 
international anger with his policies:  
 

“I can imagine the anger of the Western motorist whose petrol cost 
more or for whom there was a shortage. He was told it’s the Shah’s 
fault and he believed it.” 63 

                                                 
61 Interview with M.Torfeh 
62 “The Shah’s Story” published in 1980 by Michael Joseph Ltd, p161. 
63 Ibid. 



He even blames Libyan finances for having instigated the student’s 
movement. He says: 

“A very active subversive campaign was aimed at our students at 
home and abroad… I am told that this subversion was subsidized 
by Libyan funds amounting to 250 million dollars.” 64 

 
The Shah goes on to blame the BBC in the same tone:  
 

“No less surprising was the BBC’s attitude.  From the beginning of 
1978 their Persian language broadcasts consisted of virulent attacks 
against my regime.  It was as though some mysterious conductor 
had given the go ahead to these attacks.  I am not mentioning the 
attitude of certain special envoys that caused certain deplorable 
incidents to be magnified out of all proportion.  I am tempted to 
say that, for some newspapers a dead body is a godsend, and I 
think that some newsagents must have made a fortune out of the 
events in Iran.” 65

 

 
The US Ambassador to Iran, William Sullivan, records in his book 
Mission to Iran, how the Shah regularly used to complain about the BBC. 
He says that in August 1978, just a few months before the revolution and 
during the time of martial law, the Shah became especially suspicious and 
related BBC broadcasts to the question of oil negotiations between the 
UK and Iran and claimed they resembled “ancient British subversions” in 
Iran: Sullivan, William H., “Mission to Iran, WW Norton &company, 
USA, 1981,  
 

“He [the Shah] pointed out the negotiations with the oil consortium 
were currently underway and that this gave the British antagonists 
all the excuses they needed to attempt the resumption of their 
ancient subversions in Iran.  In listening to the BBC broadcasts that 
were critical of his Government, he was, he said, confirmed in this 
analysis.” 66 

 
The Iranian Ambassador to the UK, Parviz Radji, catalogues in his book 
“In the Service of the Peacock Throne” (Hamish Hamilton Publishers 
1983) in his memoirs covering June 1976 to end of January 1979, the 
number of times meetings took place between him and the Managing 
Director of BBC External Services as well as Ian Trethowan, the Director 

                                                 
64 Ibid (P162) 
65 (Ibid p163) 
66 William H. Sullivan, Mission to Iran, WW Norton & Co, USA, 1981, pp156-7. 



General of BBC and Mark Dodd, Head of BBC’s Eastern Service.  It is 
clear from these accounts that the Shah is cabling frequently his anger at 
BBC Persian Service’s reporting. Radji claims that, as the Ambassador he 
would often try to tone down the anger in Teheran and persuade the Shah 
that it would not be appropriate to make direct complaints to the BBC, 
explaining this would make matters worse and give more credit to the 
BBC.  His recollection of a meeting on October 4, 1977 reveals the form 
of discussions that took place between top BBC officials and the 
embassy:  
 

“Ian Trethowan, the new Director-General of the BBC comes to 
lunch bringing with him Gerald Mansell, Robert Gregson and 
Mark Dodd…Mansell says if a story gets taken up nationally he 
doesn’t see how the BBC can stay out of it. Dodd says BBC 
needn’t stay out of it, but that if they should decide to give the 
matter coverage, the views of the embassy should also be 
expressed. I say that’s all I ask for. I then say that on my arrival in 
London, I had found three main problem areas: the BBC, amnesty 
International and the press.” 67 

 
Radji illustrates in the account of his meetings that the anger is persistent 
and as we get closer to the revolution, the matter gets out of hand. 
According to his account, various members of the Iranian Government 
who want to express complaints to the BBC are told that the BBC acts 
independently.  They are even frequently taken around to BBC to see 
how BBC’s newsroom operates and how the Persian broadcasters are 
translating the news.  The go-betweens were trying to illustrate to Iranian 
officials that there can be no Government pressure on the BBC. The 
account of 19 April 1978 reads as follows:  
 

“The [Foreign Ministers] session breaks up and David Owen walks 
up to me followed by Khalatbari, who raises the vexed subject of 
the BBC.  He confesses to be puzzled as to why “the BBC is more 
anxious to broadcast the views of the opponents of your friends 
than the views of your friends.” The Foreign Secretary laughingly 
says, “I agree with everything you say, but there isn’t anything I 
can do about it,” again insisting on the BBC’s independence from 
the Foreign Office.” 68 

 
                                                 
67 Parviz Radji, In the Service of the Peacock Throne, Hamish Hamilton Publishers 
1983, p111) 
68 (Ibid, p167) 
 



Later on, Ambassador Radji, also voices his direct complaint.  On 
Wednesday November 29, 1978, he writes in his diary:  
 

“I send off a letter of protest to the BBC in which I say that, being 
able now to monitor the Persian Service’s transmission, the 
Embassy is “frankly astonished at the undisguised bias that is an 
ever-present feature of its broadcasts and the compromising light in 
which they place the Government effort to restore stability.”69 

 
Radji then gives insight into other Iranians of influence who were getting 
together to put pressure on the BBC’s Persian Service.  The next day, 
Thursday November 30 he writes:  
 

“Seyyed Hussein Nasr, the new head of the Empress’s Private 
Bureau comes to see me at the office. Although he doesn’t quite 
say so, I gather he is in London to make use of his university 
contacts to enlist pressure from academic circles against the BBC.” 
70 

Another anti-BBC campaigner is the Iranian millionaire, David Allainace.  
Radji writes in his memoirs of November 6 1978 that:  
 

“David Alliance, a successful Iranian businessman, now resident in 
Manchester, comes to tell me that, through his influential contacts 
in the business community in London, he is bringing pressure on to 
the BBC to tone down their Persian broadcasts.” 71 

 
The BBC correspondent in Iran is also put under pressure. On December 
1, 1978 Radji write that the Foreign Minister writes to inform him that:  
 

“The BBC representative has been summoned to the Ministry 
tomorrow to explain his misrepresentation of facts in reporting the 
money transfers.  For your information his expulsion seems 
probable.”72  

   
So, it is clear that official pressure was being put on the BBC Persian 
Service to tone down its reporting on the events that led to the revolution. 
However, despite the regular meetings with the Iranian Ambassador and 
despite their attempts to keep relations with Iranian officials amicable, in 
                                                 
69 (Ibid, p 269) 
70 (Ibid, p270) 
71 (Ibid, p252) 
72 (Ibid, p271) 
 



Radji’s account of events and meetings there does not seem to be any 
attempts by the BBC at appeasing the Shah or Iranian officials.  BBC 
standards of journalism are always referred to as being the guide for all 
broadcasts. Even top British officials such as the Foreign Minister, David 
Owen, deny they can have any influence over the BBC out put as we saw 
above. Ambassador Radji, who had always tried to keep good relations 
with the BBC as can be read from his memoirs, shows in his recollection 
of 28 April 1978 -- when he met Gerald Mansell of the BBC and his 
colleagues -- why Iranian officialdom was expecting more from the BBC 
than others:  
 

“I say that what comes out of the BBC, or for that matter other 
foreign Persian language broadcasts such as those of Radio 
Moscow, Radio South Yemen, or Radio Iran courier… is nothing 
to decide the destiny of Iran. There is however, one distinguishing 
factor about the BBC.  While other Persian language transmissions 
are honest in their desire to see the overthrow of the regime in Iran, 
the BBC, which is quick to boast its independence and impartiality, 
remains the broadcasting agency of a country that is a military ally 
of Iran.  It is an agency which is directly financed by the British 
Government, with the length of each foreign language broadcast 
determined in consultation with the Foreign and Commonwealth 
Office.” 73 

 
According to the same entry BBC’s objective reporting is stressed:  

 
“Mansell reiterates the BBC’s impartiality and says there has never 
been an occasion when only the views of the regime‘s opponents 
were given. Statistics are produced to prove the claim to 
impartiality.  Of course they admit mistakes may have been 
committed, but the BBC cannot engage in a sort of “positive 
reporting” favored by the Eastern block countries.” 74 

 
Indeed Radji himself on several occasions had tried to convince the Shah 
and the Prime Minister, Amir Abass Hoveyda that the BBC reporting was 
indeed impartial. A few days after Shah’s visit to Washington, Radji 
write on November 25 1977:  
 

                                                 
73 (Ibid, p173) 
74 (Ibid p 174) 
 



“I send a long and carefully documented cable in reply to an 
enquiry by Hoveyda, in which I say that, after a thorough 
examination of the BBC’s coverage of HIM’s visit to Washington, 
I do not share the opinion that the BBC showed bias or hostility.” 75 
 

Towards the end of the era of Shah’s rule, anger with the BBC rises 
almost on a daily basis. BBC’s crucial role in reporting detailed events of 
the revolution -- as registered in Ambassador Radji’s book -- show 
clearly that the Shah is much angered by BBC’s reporting that there were 
two million demonstrators and he particularly dislikes the main BBC 
reporter, Andrew Whitley, and wishes to serve an expulsion order on him. 
Radji says he advised against it.  Towards the end, for instance on 
December 19 1978, just two months before the revolution, Radji’s 
account is revealing about the extent of pressure put on the BBC by the 
Iranian Foreign Minister, Amir Khosrow Afshar:  
 

“At 11:30 Sir Michael Swann, Chairman of the BBC comes to 
[Amir Khosrow] Afshar’s suite at Coleridge’s, and the next one 
and a half hours are devoted to singling out for Sir Michael’s 
consideration  instances, some genuine, others less so, of BBC bias 
and particularly against the Iranian regime.  Sir Michael, a soft 
spoken, pipe-smoking person of academic appearance, is 
understandably defensive.” 76 

 
Only one day earlier, Afshar, in a meeting with British diplomats, had 
described the BBC “as bad as Radio Moscow.” (p288) Other supporters 
of the Shah also see a major role for the BBC in bringing the Shah’s 
government to heal.  The German historian William Engdahl describes 
the role of the BBC in the 1979 revolution as “very similar” to the 
previous times when it led to the downfall of Reza Shah and then 
Mossadeq’s government. With this background Engdahl write:  
 

“The British Broadcasting Corporation's Persian-language 
broadcasts, with dozens of Persian-speaking BBC 'correspondents' 
sent into even the smallest village, drummed up hysteria against the 
Shah. The BBC gave Ayatollah Khomeini a full propaganda 
platform inside Iran during this time. The British government-
owned broadcasting organization refused to give the Shah's 
government an equal chance to reply. Repeated personal appeals 
from the Shah to the BBC yielded no result. Anglo-American 

                                                 
75 (Ibid p125) 
76 (p289) 



intelligence was committed to toppling the Shah. The Shah fled in 
January, and by February 1979, Khomeini had been flown into 
Tehran to proclaim the establishment of his repressive theocratic 
state to replace the Shah's government.”77 

 
However, during the years that led to the Iranian Revolution of 1979, the 
relationship between the BBC Persian Service and millions of pro-
revolutionary Iranians changed drastically.  BBC Persian Service was 
now highly trusted and liked by the ordinary people. Gone were the days 
when the BBC Persian broadcasts were just for intellectuals. Now the 
BBC had gained mass appeal. The image of the BBC changed in the 
collective perception of the population.  It was no longer the voice of 
“British Imperialism” but a trusted friend.  At home and abroad millions 
of Iranians were listening to the BBC to find out the latest development.  
It broadcast details of demonstrations, meetings and opposition 
statements. It was the first media from which that famous demonstration 
slogan “death to the Shah” was reported.  
 
BBC World Service has argued openly, especially since the 1990 when it 
was led by John Tusa that “cultural diplomacy” was an inherently 
worthwhile activity for the British public service broadcaster to pursue. 
He insisted also that cultural diplomacy provided by the World Service 
was exceptionally good value for money. In Conversation with the 
World, John Tusa, then the Director General of the BBC WS pointed out 
that:  
 

“We have 120 million regular listeners to our broadcasts.  There 
are many millions more who listen to local relays of our 
broadcasts.  At an all-up cost of £120 million in 1988, we deliver 
our message at a cost of two pence per listener per week every 
year.” 78 

 
For John Tusa, one of its most determined defenders, the BBC WS has 
never been “propaganda”, but journalism equally relevant to populations 
all over the world, regardless of information environment in their 
respective societies. 79And, the BBC WS does not hide the fact that it has 
to take into consideration Government’s international priorities.  It says in 
its own web site: 

                                                 
77 (A Century of War: Anglo-American Oil Politics and the New World Order, pages 171-174, 
Published by Pluto Press Ltd. 1992 and 2004) 
 
78 (Cited in: Brian Mc Nair, “News and Journalism in the UK”, pp148-9, Routledge 2003) 
79 (Ibid, p150) 



 
“The Foreign Office funds the BBC World Service. While the 
World Service has complete editorial and managerial 
independence, we are able to gain an understanding of the 
international priorities of the UK Government as one component 
(though not the sole determinant) of setting our strategy. Therefore, 
we engage in regular sharing of information with the FCO.”80 

 
There is also a more general benefit as defined in the BBC web site: 
 

“At the same time, the BBC is a powerful global showcase for 
British culture, talent and creativity, through BBC Worldwide, 
which markets BBC brands, programs and TV channels across the 
world. It exposes millions of people to the highest quality British 
entertainment, informational, and educational output. In so doing, 
it generates both esteem for the UK’s creativity, as illustrated by 
the dozens of awards and other accolades it receives, and 
significant financial returns.”  

                                                 
80 (The Foreign and Commonwealth Office/BBC World Service Broadcasting Agreement, June 17th 
2002) 
 


